Pociągiem w Góry Izerskie


Kolej izerska to najwyżej położona linia kolejowa w Polsce. Trasa (kręta i bardzo urozmaicona) przebiega przez niezwykle malownicze tereny na pograniczu Karkonoszy i Gór Izerskich. Tory prowadzą po wysokich nasypach kolejowych lub głęboko wciętych dolinkach i zboczach gór. Począwszy od Piechowic przez długie odcinki leśne, jak również otwarte przestrzenie z pięknymi widokami na szczyty Gór Olbrzymich. Podróż tą koleją stanowi niezapomniane przeżycie. Oprócz napawania się pejzażami z okien pociągu, warto wysiąść na jednym z kilku przystanków (Górzyniec, Szklarska Poręba Dolna lub Średnia) i spojrzeć z pewnej perspektywy na sunące po zboczach nowoczesne składy elektrycznych wagonów (od Szklarskiej Poręby przez Jakuszyce i dalej – motorowych). Sygnał ostrzegawczy dawany przez motorniczego rozchodzi się echem po dolinach… Patrząc z daleka wydaje się, że to zabawka-kolejka porusza się po torach i jak jest mała wobec otaczających ją gór. Zafascynowany tymi kolejowymi karkonosko-izerskimi klimatami postanowiłem nakręcić film.


Trochę historii

Dzisiejsza linia kolejowa nr 311 została wybudowana w latach 1888-1902 w Karkonoszach i Górach Izerskich, łącząc austro-węgierskie miasta Jungbunzlau (dziś Mladá Boleslav w Czechach), Reichenberg (dziś Liberec) i Gablonz (Jablonec nad Nysą) z pruskimi miastami Hirschberg (dziś Jelenia Góra w Polsce) i Waldenburg (Wałbrzych) . W 1911 roku rozpoczęto elektryfikację odcinka z Jeleniej Góry do Kořenova, która została zakończona w 1923 roku. Przejazd zabierał w tamtym czasie około 1 h 40 min (przy odległości niespełna 55 km oznacza to średnio 33 km/h). Działania wojenne podczas II wojny światowej nie spowodowały większych strat ani zniszczeń na szlaku Kolei Izerskiej. Ale sieć trakcyjna po 1945 roku została rozebrana i odcinek z Harrachova przez Jakuszyce do Szklarskiej Poręby do 2010 nie był używany. W 2009 roku rozpoczęto remont linii kolejowej od Szklarskiej Poręby do granicy Polski i dalej do Kořenova (odcinek pomiędzy Jelenią Górą a Szklarską Porębą rozpoczęto remontować w roku 2012). Wznowienie komunikacji kolejowej z Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby nastąpiło w połowie listopada 2013, ale trwało tylko dziesięć dni (okazało się, że jeden z wiaduktów był w na tyle złym stanie technicznym, ze trzeba było wstrzymać kursy pociągów). Ostatecznie od 13 stycznia 2014 pociągi ponownie dojeżdżają do Szklarskiej Poręby od strony Jeleniej Góry (informacje i dane na podstawie Wikipedii).


Więcej


Piękna Łysa Góra